Wednesday, March 30, 2011

bila syaitan diri datang

kau sendiri letak diri kau serupa macam kasut hodoh

kalau menyesal buat dosa dekat mak abah lu. tu satu hal
sebab tinggal solat satu hal

eh ada cerita, pasal solat solat ni.

pernah dulu, masa sekolah. form one ke two entah.
mak aku pernah marah suruh solat
aku ni anak yang baik jugak*
aku turut kan
sebab aku pening nanti dengar mak aku 'ceramah harian'

macam biasa
ambil wuduk *walau hati tak rela je kena paksa.
#aku paling tak suka orang paksa aku buat benda yang aku tak suka
walaupun aku buat. nasib ah ikhlas ke tak

lepas muka dah basah air
aku masuk bilik
tutup pintu, kunci
bentang sejadah
ambik telekung
aku letak telekung atas sejadah
aku ambik handphone
baring baring atas katil
bila aku rasa lama sikit
aku lipat sejadah jadi dua tanpa angkat letak dekat tempat asal
aku keluar
aku duduk tengok tivi
bila mak aku tanya aku dah solat belum
aku tak jawab
tapi mak aku senyap mungkin sebab nampak sejadah dalam bilik yang masih belum kemas

aku tengok tivi
kemudian mak aku kata
"sejadah dengan telekung ni tak reti nak kemas ke"

aku senyum. sambil buat tak tahu.

siapa yang ajar aku. hati. hati syaitan yang ajar aku.
celaka.
bila aku ingat memang aku cakap dekat diri
"mak suruh solat pun taknak, bangang !"

"dasar loser !" "LOSER wei kau !"

maaf. maaf.
aku tak bermaksud. aku. aku. err

"lepas tu nak mintak ampun dengan mak, pemalas !" "nak mintak ampun tunggu raya" "bangang betul loser ni"

#bertalu-talu fikiran negetif datang dalam diri bila ingat perkara yang meng-loser-kan diri.
memang celaka kehidupan.








jangan lakukan sesuatu ikut emosi
aku belajar satu benda baru today
tapi aku dah lakukan
fine. aku menyesal