Thursday, January 24, 2013

miskin duit


okay aku pernah dengar statement 'kalau seseorang tu terlalu memikirkan duit dia akan miskin. one day'
aku bukan nak kata tu ayat orang kolot tapi aku boleh balah ayat tu. well

aku tak suka bila ayat tu keluar, kenapa ; sebab aku terlalu bercerita tentang masalah aku
so kau rasa aku akan miskin one day sebab ayat tu. kau aku dia pun tak tahu masa depan kan so siapa aku siapa kau siapa dia nak kata macam tu pasal masa depan seseorang, then sesiapa pun tak boleh nak teka apa akan jadi masa depan kan

bagi aku lah, orang yang boleh cakap macam tu mesti kaya, orang yang ada duit. okay ayat dia kalau kita fikirkan pasal duit selalu kita akan miskin nanti tapi tahu tak kenapa orang orang yang memikirkan duit selalu sebab dia memang susah dan duit adalah sumber utama dia untuk dia survive. why, sebab ekonomi sekarang sangat mahal. mahal yang sampai orang tak mampu. no tak semua mampu. yes. kira macam  orang miskin makin lama orang makin miskin. well malaysia.

tahu tak kalau dia tak fikir duit, dia akan jadi apa. dia nak makan apa, berapa harga makanan dia. dia perlukan apa. semua mengguna kan duit kan then dia memikirkan duit  kemudian dia akan miskin one day sebab dia terlalu memikirkan duit. oh man statement. benci. habis kena fikir apa supaya tak miskin?

takan la nak fikir kejap lagi menteri besar akan bagi aku harta dan aku akan kaya. then aku tak akan miskin. ke. macam tu. tu berangan wei. tak ada usaha tetiba datang. kalau nasib kau baik mungkin. mungkin. kalau tak. kau berangan hanya sampah.

dan kenapa orang yang tak memikirkan duit tu boleh tak miskin nanti. berbalik pada ayat di atas. tahu tak kenapa orang kaya tak perlu memikirkan duit dan tak akan miskin lah agaknya. sebab dia ada masalah lain yang dia perlu fikir bukan duit why bukan duit sebab dia ada duit.

tu opinion aku. aku tahu berbelit tapi asal aku faham

dan aku mengaku yang aku typing mengguna kan emosi sebab aku geram why ada statement macam ni di tujukan pada orang yang 'miskin duit' macam kami.


thanks salam maulidur rasul and happy holiday and bye